”Introduction to international education”- kurssin tämän viikon
luento ja demo käsittelivät Suomea ja sen hienoa koulutusjärjestelmää. Tilanne
oli samalla hyvin hämmentävä ja hieman kiusallinen, mutta ennen kaikkea
ylpeyttä aiheuttava. Hehkutusta saivat niin PISA-tulokset, opettajien
etunimeltä kutsuminen, rentous, kengättömyys kuin myös hallituksen luotto
opettajakuntaan. Asiaa havainnollistaakseen kurssin opettaja näytti meille
BBC:n tekemän uutisvideon aiheesta. Yritimme kuitenkin palauttaa opettajaa
ja kurssin muita opiskelijoita maan pinnalle. On meilläkin masentuneita
oppilaita, koulupudokkaita ja väkivaltaisuutta. Säröjä tähän Suomi-kiiltokuvaan
ei kuitenkaan haluttu ottaa vastaan.
Suomen koulutusjärjestelmä on hieno asia ja me tiedämme sen.
Tiedämme myös sen, että koulutustamme ihaillaan ja sen, että menestymme
PISA-tutkimuksissa. Ainakin itselleni nämä tiedot ovat olleet kuitenkin lähinnä
pintapuolista teoriatietoa. Asioita, jotka vain ovat niin ilman sen suurempaa
pohdintaa. Englannissa ollessani ja sen koulutuksesta kuullessani olen kuitenkin
entistä vakuuttuneempi siitä, etteivät aluksi luettelemani tosiasiat ole
millään lailla itsestäänselvyyksiä.
Meille normaalia on eskariin meneminen 6-vuotiaana, siitä
ekaluokalle siirtyminen 7-vuotiaana ja peruskoulun päättäminen 16-vuotiaana.
Alakoulussa ollessani oli koulussamme yhteensä n. 30 oppilasta. En voinut
uskoa, että jonkun luokalla voisi olla 25 oppilasta ja koko koulussa monta
sataa oppilasta! Itse tulevana opettajana olen sitä mieltä, etteivät monen
sadan oppilaan koulut voi voittaa pienempiä kouluja turvallisuudessaan ja
yhteisöllisyydessään, joita itse pidän tärkeinä asioina. Tärkeänä pidän myös
sitä, että oppilailla pysyisi sama opettaja vähintäänkin parin vuoden ajan
turvallisuuden, jatkuvuuden ja oppilaiden taustojen tuttuuden takia.
Koulutuksemme on maksuton aina oppimateriaaleja, koulukuljetuksia
ja valittamaamme kouluruokailua myöten. Koulupuvuista meille tulee mieleen
elokuvat ja söpöt, samanlaisiin vaatteisiin pukeutuneet lapset. Itsenikin tekee
mieli kaivaa kamera esiin joka kerta, kun näen kadulla tallustelevia
koululaisia.
Ainakin itse tein ysiluokalla yksittäisissä oppiaineissa
valtakunnallisia kokeita ja ne olivat hurjan jännittäviä, olivathan ne
samanlaisia ympäri Suomen! Miksi meitä piti muka verrata muihin Suomen ysiluokkalaisiin?
Ylioppilaskirjoitukset ne vasta jännittäviä olivatkin... Onneksi kuitenkin vain
kymmenen ällän ylioppilaita ruodittiin lehdessä julkisesti.
Englannissa koulunkäynti aloitetaan 5-vuotiaana. Opettajat
vaihtuvat oppilailla joka vuosi erityisesti siksi, että maassa pidetään
tärkeänä oppilaan saamia mahdollisimman monipuolisia opettajakokemuksia.
Kouluissa opiskelee parhaimmillaan tuhansia opiskelijoita kerrallaan, koska
ajatusmallina toimii ”mitä isompi, sen parempi ja tehokkaampi”.
Suurin osa oppilaista käy Briteissä julkista koulua, mutta
yksityiskoulujakin on melko paljon. Vanhemmat pystyvät vaikuttamaan lapsensa
kouluvalintaan, jota helpottavat vuosittain tehtävät koulujen paremmuuslistat.
Valintaan vaikuttaa toki myös se, minkä koulun lukukausimaksuihin vanhemmilla
on varaa.
Oppilaat käyttävät täällä koulupukuja, jotteivat erilaisista
taustoista tulevat oppilaat erottuisi massasta. Massasta erottamiseen täällä on
kuitenkin eri keinot, jotka ovat nimeltään tasoryhmät. Isossa osassa kouluja
oppilaat on jaoteltu tasoryhmiin osaamisensa mukaan. Inkluusiota ei täällä
juuri tunneta, itse en ainakaan ole kuullut siitä vielä sanaakaan.
Täällä opettajat ovat jatkuvan silmän alla niin opetustyylinsä
kuin oppilaidensa menestyksenkin suhteen. Samalla kun meille kerrotaan, että
voimme opettajana sulkea oven ja opettaa opetussuunnitelman puitteissa miten
lystäämme, pohtivat opiskelijakollegamme täällä hallituksen toiveiden
toteuttamissuunnitelmia. Aivan älytöntä, että jopa yliopisto-opettajia
tarkkaillaan täällä parempien oppimistulosten toivossa. Kysyessäni
brittiopiskelijoilta siitä, pitävätkö opettajat itse tällaista systeemiä hyvänä
ja toimivana, sain kieltäviä vastauksia. Perusteluina olivat tarkat
hallitukselta tulevat säädökset ja pelko niiden vastaan asettumisesta. En
tiedä, haluaisinko olla täällä opettajana, hallituksen orjana ja sätkynukkena. Todennäköisesti
en. Oma näkökulmani on tietenkin hyvin erilainen paikallisiin
verrattuna, onhan tällaiset toimintatavat heille normaaleja ja siksi varmasti
hyväksytympiä.
En väitä, etteikö Englantilaisessa koulutusjärjestelmässä olisi
mitään positiivista. Täytyyhän näillä valinnoilla olla syynsä. Uskon, että
esimerkiksi tasoryhmiin jako on jossain tapauksissa hyvä asia. Tällöin useampiin
oppilaisiin voidaan keskittää se tuen tarve, jonka he tarvitsevat. Kolikolla on
kuitenkin kaksi puolta. Tällaisessa tasoryhmittelyssä oppilaat eivät pääse
samalla tavalla oppimaan vertaisiltaan kuin ”sekaryhmissä”. Miten esimerkiksi
lähikehityksen vyöhykkeen idea toteutuu tasoryhmissä opiskellessa? Tasoryhmien
lisäksi pystyn käsittämään jotenkin myös opettajien tarkkailun ja koulupukujen
syyt. Odotankin innolla (toivottavasti) täällä toteutuvaa kouluvierailuamme.
Nyt ymmärrän ainakin hieman teoriaa syvemmin sen,
miksi Suomi saa jatkuvasti julkisuutta upean koulutusjärjestelmänsä ansiosta.
Hyvin pohdittu, selvensi minullekin monia asioita. Kirkonkylän koulussa kasvaneena ja oppineena arvostan itsekin melkein läheiseksi muodostuvia opettajia, koska heitä kuuntelee tehokkaammin kuin ulkopuolisia, etenkin jos he vain käväisevät kodiksi muodostuvassa kouluyhteisössä.
VastaaPoistaKuitenkin Britannian taso on korkea, ainakin korkeakouluissa, joskin moiseen tarvitaan rahaa. Enempää en spekuloi, koska en tiedä.
Kuitenkin olen niin onnellinen, että 80-luvun lopussa syntyneenä olen saanut aivan järkyttävän hyvän peruskoulutuksen: yleissivistystä, käytöstapoja, erikoistieteitä, kansainvälisiä opintoja.
Nykyään pelkään Suomen peruskoulujärjestelmän puolesta, koska taantuma ajaa leikkauksiin ja typeriin ratkaisuihin.
Ollaan me onnekkaita. :)